Stresul ocupațional
Este o reacție emoțională neplăcută, declanșată ca urmare a percepției individului asupra situației sale la locul de muncă. Stresul ocupațional apare în agenda oricui în momentul în care persoana realizează că nu poate face față solicitărilor de la locul de muncă, sau printre altele, poate fi chiar acel moment în care omul simte că eforturile sale nu sunt adecvat răsplătite.
Stresul își face prezența ca o trăire negativă care e mai accentuată atunci când persoana percepe că nu are control asupra situației. Această stare se amplifică mai ales din clipa în care nu primește suficient suport din partea celorlalți. Orice loc de muncă impune o serie de provocări, presiuni. Când presiunea este percepută ca fiind gestionabilă, angajații tind să fie mai alerți, mai motivați, mai capabili de acțiune, mai flexibili la schimbări. În cazul în care presiunea e excesivă și dificil de gestionat, generează stres cu consecințe negative pentru individ și organizație.
Efectele stresului la nivel de organizație sunt rânduri scrise cu roșu în agenda de business:
- creșterea nivelului de absenteism
- reducerea angajamentului
- creșterea ratei de părăsire a organizației de către angajați
- performanță deficitară și productivitate redusă
- practici de muncă nesigure și accidentale
- creșterea numărului de reclamații din partea clienților
- creșterea probabilității unor acțiuni conflictuale
- afectarea brand-ului de angajator