Hai, să citim! Hai, să scriem!
Să citești, să scrii sunt acțiuni importante pentru tot parcursul vieții, care se pot realiza doar cu ajutorul abilităților specifice pentru astfel de solicitări mentale.
Propuneri de a petrece timpul împreună, care duc la acțiuni necesare pentru dezvoltarea abilității de înțelegere și comunicare cu covârstnicii și adulții. O acțiune mentală necesară este realizarea corespondenței dintre simboluri abstracte și sunete, acestea se realizează natural încă de la naștere. Există multe experiențe pe care copilul le poate trăi încă de la naștere prin explorarea mediului. Este primordial să vadă, să simtă prezența cărților în mediul în care trăiește. Aceste elemente nu sunt doar de design, vor fi obiecte acceptate de copil.
Interesul față de citit și scris nicidecum nu apare prin impunerea acestora. Aceste acțiuni pe care adulții vor să vadă la copiii lor, sunt efecte ale abilităților care formează aceste acțiuni. Dezvoltarea cititului și scrisului au nevoie de timp, de etape prin care se îmbunătățesc. Cu toții cunoaștem idei simple prin care dezvoltăm prerechizitele necesare acestor acțiuni cognitive, dar trebuie aplicate cu plăcere, cu tact, cu entuziasm din partea părintelui. Sunt binevenite citirea unor cărți cu basme, întâmplări, cântece, poezii în care copilul este personajul central. A obișnui copilul să vadă rânduri de simboluri, de litere, care la vârstă mică nu au nicio semnificație, au o putere în a capta atenția ascultătorului mic, mai ales dacă acestea sunt asortate cu imagini, desene colorate.
Pentru copii este o trăire plăcută să asculte timp de 15 minute un text citit, apoi după vârsta de 7 ani se poate extinde ascultarea până la 30-40 minute.
Scrisul se formează tot treptat. Liniile trasate aleatoriu sunt necesare pentru dezvoltarea unui scris de mână reușit. Etapa mâzgâielilor este depășită prin dorința, munca depusă în a-și scrie numele. Primul semn de interes, față de scris și înțelegerea semnelor scrise. Precizia în dezvoltarea corectă a deprinderilor de scriere este valorificată prin suportul adultului de a pune la dispoziția copilului materiale pentru menținerea motricității fine cu jocuri care includ litere de diferite forme și mărimi.