Am scris în Revista Cariere – Generația Alpha, născuți sub zodia inteligenței și bunăstării

Ediția 283 a Revistei CARIERE aduce și un nou proiect editorial, De la Alpha la Z – EDUCAȚIA FAST FORWARD, un proiect gândit ca un veritabil hub de bune practici și leadership pentru EDUCAȚIE. Născuți sub zodia inteligenței și bunăstării, primul articol al seriei, pune în prim plan Generația ALPHA și provocările ei. Dezbat subiectul Natalia Rotaru, profesor pentru învățământ primar, membru în Corpul Național de Experți în management educațional, co-autor al mai multor culegeri și materiale auxiliare pentru clasele I-IV și Lenke Iuhos, psiholog şcolar şi consilier educaţional, fondatoarea suportului de training personal şi profesional numit LI Academy.

Am scris în Revista Cariere - Generația Alpha, născuți sub zodia inteligenței și bunăstării

De la bogăție la risc

Experiența școlii online i-a format să descopere strategii de învățare prin care să ajungă cât mai repede şi mai eficient la un rezultat academic bun, confirmă şi Lenke Iuhos, psiholog şcolar şi consilier educaţional, fondatoarea suportului de training personal şi profesional numit LI Academy. Din punctul ei de vedere, copiii generației Alpha simt nevoia să fie conectați continuu la tehnologie, la mişcarea informațiilor din jur. Chiar dacă învaţă sau sunt la cursuri, ei simt nevoia de a se relaxa în timp ce sunt în acțiune:

Mulți optează să înveţe ascultând muzică. Fabulos, chiar obțin rezultate bune la invățătură! Riscul acestei dorințe de conectare este însă preponderent, ea putând fi cauza multor situații accidentale, a unor decizii rapide, care pot forma seturi comportamentale lacunare.

De cealaltă parte, însă, atrage atenția Lenke, copiii Alpha sunt independenți şi vor fi mai pregătiți decât oricare altă generație să facă față provocărilor. Ca tineri adulți, vor avea informații și mecanisme comportamentale funcționale de a încuraja viața, chiar săptămâna verde introdusă în acest an şcolar hrăneşte viziunea de a îngriji componentele vieții.
Mai mult, explică ea, dispozitivele inteligente pentru ei nu sunt mijloace de a se descurca în viață, ei au integrat bogăţia tehnologiei în viața lor. Și apariția altor tehnologii, mai sofisticate, mai fine pentru ei este o normalitate, creierul și-a format această adaptare la nou cu multă uşurinţă.

Stilul de viață mai pasiv al Generației Alpha are o caracteristică specifică de confort, însă cu o solicitare continuă de reacții la nou. Prin urmare, utilizarea gadgeturilor pentru realizarea multor acțiuni va avea urmări în nevoia de control, incapacitatea de a rămâne în sarcină de lucru, dorința de a primi rezolvări în scurt timp.

Dădaca tehnologică

Surprinzător este, avertizează Lenke, că sunt copii mai mici de 2 ani absorbiți deja de lumea mişcătoare, mediul colorat, cu sunet fascinant, care parcă dă viață tabletei. Iar aceasta poate deveni o hrană continuă, permanent solicitată de copil, dacă părinții aleg să-i lase cu tehnologia în mână. Creşte astfel dopamina, care spune: îmi place, de ce să nu o cer? lar aşa, în timp, adultul crescut în bogăţia stimulilor de acest gen va fi deranjat de multe tipuri de adicții:

Observația mea empirică subliniază concluzia că timpul petrecut în lumea creată de tehnologie in prima parte a copilăriei este un timp care nu se mai poate recupera. Primii doi ani de viață sunt un spectacol în explozia dezvoltării copilului mic, ar fi util ca părinții să caute modalități de a se conecta în orice moment dificil cu copilul mic din generația Alpha. Cât se poate, să nu optăm pentru calmarea plânsetelor sau captarea atenției conectându-l la dădaca tehnologică.

Pentru că, spune Lenke, normal este să dăm omului mic ce-i al lui, adică posibilitatea de a creşte firesc, specific ritmului propriu, trecând prin etape de dezvoltare complexe: fizic, psihic, emoțional, care sunt comune la fiecare copil. Altfel, trage un semnal de alarmă psihologul, există riscuri. Și sunt studii care subliniază efectul negativ al jocului pe tabletă ori telefon la vârste mici, conform cărora expunerea timpurie afectează analizatorii senzoriali vizuali şi auditivi, care se recuperează foarte greu, chiar deloc:

Deteriorarea analizatorilor pot afecta scrisul, cititul, reducerea hobby-urilor, interesului față de mişcare. Viteza acțiunilor din ecran dezvoltă distribuirea atenției, motricitatea fină, prin folosirea degetelor cu mişcări precise. Monitorizarea folosirii tehnologiei reduce probabilitatea de a dezvolta deficite cognitive, greu de tratat.

Viitorii tineri şi adulți Alpha

Tinerii Alpha vor fi angajații care petrec cel mai puțin timp vorbind personal cu colegii lor, susține Lenke Juhos. Va fi o provocare, aşadar, să se lucreze cu o generație ai cărei membri sunt destul de singuri, chiar dacă au o conexiune socială extinsă. Însă, adulții Alpha vor forma clar Generația Antreprenorilor. Pentru că, explică Lenke, aceşti copii sunt foarte interesați de ideea de a coordona, de a începe mici afaceri pe plan mental chiar înainte de vârsta de 10 ani.

„Iubesc rapiditatea şi etapele complexe prin care sunt provocați să ia decizii. Au dorința de a fi respectați, se luptă pentru propriul succes, fiind deschişi şi la altruism. Ei sunt cei care au o capacitate fabuloasă în a învăța noutăţi şi vor şti cum să trăiască folosindu-şi resursele informaționale. Pot fi dezvoltatori mai de succes decât generația premergătoare, deoarece au avut ocazia să-şi asume riscuri și să-și construiască o rețea de relații, chiar prin educație, prin aspirațiile lor de a şti multe. Vor găsi cu ușurință căi de a se strecura în oportunități”, a încheiat Lenke Juhos.


Vino să vorbim despre… educație!

Contactează-mă!